Photoshop: Mengantikan Warna Rambut Dengan efek Photoshop Hue/Saturation

/
0 Comments
Assalamualaikum dan salam sejahtera

Pada kali ini aadesigns94  ingin berkongsi sedikit ilmu tentang photoshop cara menukar warna rambut. Kini tidak perlu lagi dilakukan pengecatan rambut pada model untuk mendapatkan sebuah gambar dengan warna rambut yang diinginkan. Dengan adanya Photoshop, mengganti warna rambut dapat dilakukan dengan sangat mudah dan cepat. Sebenarnya banyak cara untuk melakukan perubahan ini. Tapi disini saya akan mencubanya dengan menggunakan efek dari Hue/Saturation. Untuk mencubanya, silakan download dan buka foto di bawah ini ke dalam Photoshop.

Setelah anda download gambar di atas, Anda buka dalam Photoshop, buatlah selection di sekitar rambut dengan menggunakan Lasso Tool (L). 



Tekan pada ikon Image >Adjustment  > dan pilih Hue/Saturation.


Pada ruangan palete Hue/Saturation, gerakkan slider Hue untuk menentukan warna yang diinginkan, disini saya ingin memberikan warna hijau dengan nilai Hue +72. Jangan lupa klik ikon Clip to the layer.




Seterusnya anda hendaklah mengubah Blending Modenya menjadi warna untuk lebih menyatukan warna dengan rambut. Dan lakukan masking dengan cara, pilih Brush Tool (B) dan sapukan Brush dengan warna hitam ke bagian wajah si model yang terkena efek dari Hue/Saturation. Lakukan ini dengan sangat teliti agar mendapatkan hasil yang kualiti dan realistis.

sebelum



Begitu cepat dan mudah bukan? Sekarang cuba Anda mengantikan lagi warna rambutnya dengan warna sesuai keinginan Anda. Goodluck!


You may also like

No comments:

Thanks for reading :)